Mörkpatinerad brons, 33 x 37 & 36 cm, vikt 29 kilo, edition om 10+AP, signerad Oskar Korsár samt gjutarstämplad H. Noack Berlin Utförd 2023.
Oskar Korsár öser friskt ur mytologins källa. I den aktuella skulpturen har han med sitt samtida anslag sökt sig till en antik motivsfär.
En menad, även kallad backant, var i grekisk mytologi och religion en följeslagerska till vinets gud och dramats beskyddare Dionysos. Som deltagare i gudens festtåg framställdes de i antiken ofta nakna eller iförda panter- eller hjortkalvsskinn och ormgördlar, bekransade med murgröna eller pinje och bärande thyrsosstavar.
Menaderna var medium for det dionysiska vansinnet: under extasens inflytande var de förmögna att sönderslita allt som kom i deras väg. Korsárs kroppslösa Maenad uttrycker dock ett påtagligt lugn utlöst av extasens rus. Blicken tycks se saker inifrån och ut, skåda långt eller igenom tingens synlighet Mytologin förefaller här fungera som en bild av en annan tillvaro ur vilken Korsár låter sin samtid förklaras. Under den sofistikerade ytan anas en religiös fantasi for vilken gudarna äger en skräckinjagande vitalitet. Hornen har blivit till virvlar av hår, liksom tovade till en krona, och det väna ansiktet är ett öppet sådant. Därunder anas de attribut som gör gällande att hon ar en Dionysos följeslagare.
Oskar Korsár, född 1977 i Umeå, är en svensk konstnär bosatt och verksam i Berlin.
Korsár utvecklade tidigt ett originellt bildspråk där motiven är lika effektfulla som de tekniska kvaliteterna är anslående. Hans skulpturer i brons och målningar på papper avbildar kvinnogestalter med avlånga kroppar och andra varelser i skilda miljöer och kännetecknas av ett raffinerat gestaltande ar skarpsinniga ämnen.
Korsár har alltid varit hängiven sitt eget uttryck och motiven inrymmer ofta konsthistoriska, mytologiska eller filosofiska allusioner. Efter avslutade studier på Konstfack 2001 engagerades Oskar Korsár återkommande som illustratör, bland annat av Dagens Nyheter och Bonniers Litterära Magasin.
2002 debuterade han i Stockholm på ALP galleri Peter Bergman och 2007 gjorde han sitt första internationella framträdande med en separatutställning på Yossi Milo Gallery i New York 2011 flyttade han till Berlin, 2016 förärades han Åke Andrén Stiftelsens konstnärsstipendium och äret darpå visades en återblickande utställning om hans konstnärskap på Fullersta gård i Huddinge. 2024 var han aktuell med separatutstallningen Speglingar på Styx pa Åmells, som utgör hans återinträde på den svenska konstscenen
Stort tack till Oskar Korsár, Elena Wolay och Åmells som gjort det möjligt att visa denna skulptur.