Wheels with stars, Viktor Berglind Ekman

Tractor tires, stainless steel.
86 x 86 x 50 cm, 2024.

Tjocka trådar av rostfritt stål har formats industriellt till stjärnor, som fungerar som imaginära snökedjor runt ett par traktordäck. Tack till Mandus Wire AB
Wheels with stars har tidigare visats på Viktor Berglind Ekmans examensutställning på Galleri Mejan, Kungliga Konsthögskolans studentgalleri.

Viktor Berglind Ekman, student från Kungl. Konsthögskolan har under våren 2024 samverkat med industrier i Värnamo, de har gemensamt laborerat med material och tillvägagångssätt, form och funktion, och samtidigt fått en inblick i varandras synsätt och förutsättningar. Det hela mynnade ut i detta verk.

Stort tack till Viktor Berglind Ekman som gjort det möjligt att visa denna skulptur.

Under en månad förvandlar Café Klotet sin terrass till en skulpturpark, där konstnärer visar skulpturer, i brons, sten, gummi, betong och textilier. Se verk av;

  • Klas Barbrosson
  • Bella Rune
  • Martin Wickström
  • Niki Lindroth von Bahr
  • Stefano Beccari
  • Dan Wolgers
  • Viktor Berglind
  • Jenny Bergman & Nacho Tatjer
  • IRON
  • Oskar Korsár

 

Body and Soul, Niki Lindroth von Bahr

Niki Lindroth von Bahr

Body and Soul III (råtta)
Body and Soul IIII (larv)

Niki Lindroth von Bahr, född 14 februari 1984, är en svensk animatör, konstnär, regissör och kortfilmare. Lindroth von Bahr tog examen i fri konst vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm 2016. Hon debuterade 2008 med kortfilmen En natt i Moskva, vilken följdes upp 2010 med Tord och Tord.

Stort tack till Niki Lindroth von Bahr som gjort det möjligt att visa dessa skulpturer.

Under en månad förvandlar Café Klotet sin terrass till en skulpturpark, där konstnärer visar skulpturer, i brons, sten, gummi, betong och textilier. Se verk av;

  • Klas Barbrosson
  • Bella Rune
  • Martin Wickström
  • Niki Lindroth von Bahr
  • Stefano Beccari
  • Dan Wolgers
  • Viktor Berglind
  • Jenny Bergman & Nacho Tatjer
  • IRON
  • Oskar Korsár

Maenad, Oskar Korsar

Mörkpatinerad brons, 33 x 37 & 36 cm, vikt 29 kilo, edition om 10+AP, signerad Oskar Korsár samt gjutarstämplad H. Noack Berlin Utförd 2023.

 

Oskar Korsár öser friskt ur mytologins källa. I den aktuella skulpturen har han med sitt samtida anslag sökt sig till en antik motivsfär.
En menad, även kallad backant, var i grekisk mytologi och religion en följeslagerska till vinets gud och dramats beskyddare Dionysos. Som deltagare i gudens festtåg framställdes de i antiken ofta nakna eller iförda panter- eller hjortkalvsskinn och ormgördlar, bekransade med murgröna eller pinje och bärande thyrsosstavar.

Menaderna var medium for det dionysiska vansinnet: under extasens inflytande var de förmögna att sönderslita allt som kom i deras väg. Korsárs kroppslösa Maenad uttrycker dock ett påtagligt lugn utlöst av extasens rus. Blicken tycks se saker inifrån och ut, skåda långt eller igenom tingens synlighet Mytologin förefaller här fungera som en bild av en annan tillvaro ur vilken Korsár låter sin samtid förklaras. Under den sofistikerade ytan anas en religiös fantasi for vilken gudarna äger en skräckinjagande vitalitet. Hornen har blivit till virvlar av hår, liksom tovade till en krona, och det väna ansiktet är ett öppet sådant. Därunder anas de attribut som gör gällande att hon ar en Dionysos följeslagare.

Oskar Korsár, född 1977 i Umeå, är en svensk konstnär bosatt och verksam i Berlin.
Korsár utvecklade tidigt ett originellt bildspråk där motiven är lika effektfulla som de tekniska kvaliteterna är anslående. Hans skulpturer i brons och målningar på papper avbildar kvinnogestalter med avlånga kroppar och andra varelser i skilda miljöer och kännetecknas av ett raffinerat gestaltande ar skarpsinniga ämnen.

Korsár har alltid varit hängiven sitt eget uttryck och motiven inrymmer ofta konsthistoriska, mytologiska eller filosofiska allusioner. Efter avslutade studier på Konstfack 2001 engagerades Oskar Korsár återkommande som illustratör, bland annat av Dagens Nyheter och Bonniers Litterära Magasin.
2002 debuterade han i Stockholm på ALP galleri Peter Bergman och 2007 gjorde han sitt första internationella framträdande med en separatutställning på Yossi Milo Gallery i New York 2011 flyttade han till Berlin, 2016 förärades han Åke Andrén Stiftelsens konstnärsstipendium och äret darpå visades en återblickande utställning om hans konstnärskap på Fullersta gård i Huddinge. 2024 var han aktuell med separatutstallningen Speglingar på Styx pa Åmells, som utgör hans återinträde på den svenska konstscenen

Stort tack till Oskar Korsár, Elena Wolay och Åmells som gjort det möjligt att visa denna skulptur.

Nature Brut, Jenny Bergman och Nacho Tatjer

Nature Brut

Ett massivt järnrör böjd av slumpen till en tilltalande form som svävar på tre flaskor cava. En lek med materialens tyngd och lätthet möts i en skör balansakt. Det uppstår en spänning mellan det beständiga och det ömtåliga och utmanar vår förståelse av stabilitet och kontroll.

Jenny Bergman och Nacho Tatjer har egna konstnärliga praktiker men har arbetat tillsammans många gånger sedan deras vägar korsades i Barcelona i slutet av förra seklet. De båda arbetar med en mängd olika medier och har en förkärlek för det analoga och det handgjorda och föredrar leken som metod.
Just nu arbetar Jenny med en offentlig gestaltning på Södersjukhuset i Stockholm och nya verk av Nacho går att se på Mariatorgets tunnelbanestation fram till september i år.

Stort tack till Jenny Bergman och Nacho Tatjer som gjort det möjligt att visa denna skulptur.

Under en månad förvandlar Café Klotet sin terrass till en skulpturpark, där konstnärer visar skulpturer, i brons, sten, gummi, betong och textilier. Se verk av;

  • Klas Barbrosson
  • Bella Rune
  • Martin Wickström
  • Niki Lindroth von Bahr
  • Stefano Beccari
  • Dan Wolgers
  • Viktor Berglind
  • Jenny Bergman & Nacho Tatjer
  • IRON
  • Oskar Korsár

Venus, Bella Rune

Bella Rune, Venus, 2020.

Macramé in re-used PET-bottles. Courtesy Galleri Magnus Karlsson, Stockholm

 

Den svenska konstnären Bella Rune arbetar främst med skulptur. Hon undersöker ständigt nya sätt att använda och ta in nya material och tekniker. Samtidigt är sammanhanget som hon visar verken i en viktig komponent för den skulpturala ”situation” som uppstår runt omkring och bidrar till att definiera verken när de installeras.

 

Venus premiärvisades på Carl Eldhs ateljé under utställningen Skendöd, 2020. När Bella installerade den nya skulpturen så undrade hon vad Carl Eldh skulle valt att kalla den, samma sekund som tanken for genom hennes huvud så fick hon ett meddelande från en nyinstallerad himla-app. Bella öppnade appen och riktade den mot skulpturen, den stod precis under planeten Venus, och Bella tolkade detta som ett önskemål från självaste Carl Eldh, därav namne. Denna skulptur har även visats under Chart Art Fair i deras skulptursatsning på Tivoli. Nu har denna skapelse fått en placering under stjärnorna på Cafe Klotets terrass med Stockholms Inlopp som bakgrund.

Bella Rune (f. 1971, Stockholm; Sverige) är utbildad vid Chelsea College of Arts, London (1995–1998). Hon har ställt ut både i Sverige och internationellt sedan början av 2000-talet.

Stort tack till Bella Rune och Galleri Magnus Karlsson som gjort det möjligt att visa denna skulptur.

Under en månad förvandlar Café Klotet sin terrass till en skulpturpark, där konstnärer visar skulpturer, i brons, sten, gummi, betong och textilier. Se verk av;

  • Klas Barbrosson
  • Bella Rune
  • Martin Wickström
  • Niki Lindroth von Bahr
  • Stefano Beccari
  • Dan Wolgers
  • Viktor Berglind
  • Jenny Bergman & Nacho Tatjer
  • IRON
  • Oskar Korsár

SNETT/INÅT/BAKÅT (Terrorboll) by Klas Barbrosson

Klas Barbrosson är representerad på Café Klotets skulpturpark, med verket BAKÅT, från serien SNETT/INÅT/BAKÅT (Terrorboll). Det är en readymade, ett stort betongklot målat som en fotboll, som varit placerad utanför Gamla Ullevi.

Konstnären Klas Barbrosson ställer ut sin triptyk SNETT/INÅT/BAKÅT (terrorboll), 2025, i Stockholm i ett samarbete mellan Svenska Brasserier, Art Initiative och Stockholm Konst.
Den första fotbollen (BAKÅT) har landat på altanen på Café Klotet på Södermalm, en utanför Handelshögskolan, SSE, och en kommer till Sergels torg. Det här är första halvan som pågår till maj, därefter flyttar skulpturerna till Luleå för andra halvan där Klas Barbrosson har en separatutställning med en ansenlig mängd andra verk.

Konstnärens egna ord om verket ger en fin förklaring:

Har lite svårt med formuleringarna 2025. Det e så fruktansvärt mörkt. Men i det hittar man också hur förbannat viktigt det e med konst. Själva andningshålet i en tid som verkligen försöker kväva en. Vägrar. Mitt nya verk SNETT/INÅT/BAKÅT (Terrorboll) kanske just blickar inåt för att hitta den där energin som ingen kan ta ifrån en, eller oss för den delen. En dag ringde en vän och sa att det står ett material till dig på en idrottsplats i Göteborg. Alltså där jag bor nu. Jag sprang dit. Och där var dom. Jag va ung en gång och då såg jag dom här i Solna och jag dog av ett ha-begär. Vilka underbara skulpturer, vilka otroligt fina fotbollar! Sen stod dom där, och vad jag vet står dom där än idag, fast Råsunda inte finns längre. Samma fotbollar har sen jag kom till Göteborg stått utanför Gamla Ullevi som terrorskydd vid en entré. Men nu gör dom inte det längre. Via Gamla Ullevi och en magisk dialog är tre av dessa objekt nu i min konstnärliga praktik. Det känns i hela kroppen, dom läker en år 2025. Titeln anspelar på ett uttryck kopplat till fotboll och vad dom faktiskt är, men givetvis e tolkningen öppen som en riktigt vass crossboll, som du tar ner på läppen eller kexet. Jag drog en stenhård bredsida, på tre enorma fotbollar, kände mig som Beckham, tre långpassar och dom hamnade från Gamla Ullevi, på en trapp till en institution, Plattan och på ett enormt hisstak i Stockholm. Det e första halvlek ända fram till maj. Sen ska dom vidare till Luleå och visas där i andra halvlek. Varje skulptur har en inramad skiss med titel, material och signatur som tillhör. Den här triptyken har jag längtat efter. Ett tusen två hundra kilo kärlek. I en tid som 2025 har dom äntligen kommit hem. Fint att avsluta med ett rim.

//Klas Barbrosson

Klas Barbrosson (f.d. Eriksson) är född 1976. Bor och verkar i Göteborg. Han är utbildad vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Han har ställt ut både nationellt och internationellt och finns representerad i flera privata och offentliga konstsamlingar.
Klas Barbrosson tog examen från Kungliga Konsthögskolan i Stockholm 2010. Sedan dess har han haft separatutställningar på bl.a. Fullersta Gård (2024), Katrineholms Konsthall (2020), Göteborgs Konsthall (2017), Prosjektrum Norrmans, Stavanger (2015) och Kalmar Konstmuseum (2013). Han har även deltagit i ett stort antal gruppshower och biennaler i Sverige och internationellt. Klas Barbrossons verk finns representerade på museer, offentliga institutioner, privata samlingar, Statens Konstråd, Göteborg Konst och i olika offentliga verk.

The Göteborg based artist Klas Barbrosson is exhibiting his triptych SNETT/INÅT/BAKÅT (terrorboll), 2025, in Stockholm in a collaboration between Stockholm Konst, Svenska Brasserier and Art Initiative. The first football (BAKÅT) has landed at the terrace on Café Klotet on Södermalm, one outside Handelshögskolan, SSE, and one is aimed at Sergels torg. This is the first half of the game that runs until May, after that the sculptures move to Luleå for the second half, where Klas Barbrosson has a solo exhibition with a considerable amount of other works.

Läs mer om verket från Handelshögskolans kommunikation;

https://www.hhs.se/en/about-us/news/news-from-art-initiative/2025/snettinatbakat-terrorboll/

 

https://www.hhs.se/en/outreach/sse-initiatives/art-initiative/-program-archive/temporary-exhibitions/snettinatbakat-terrorboll/

 

Under en månad förvandlar Café Klotet sin terrass till en skulpturpark, där konstnärer visar skulpturer, i brons, sten, gummi, betong och textilier. Se verk av;

  • Klas Barbrosson
  • Bella Rune
  • Martin Wickström
  • Niki Lindroth von Bahr
  • Stefano Beccari
  • Dan Wolgers
  • Viktor Berglind
  • Jenny Bergman & Nacho Tatjer
  • IRON
  • Oskar Korsár